Pengetahuan Profesional

Lubang laser difraktif memanjangkan jangka hayat produk yang dibungkus

2021-04-07
Dilaporkan bahawa komponen industri laser dan optoelektronik Jerman dan pengeluar perkhidmatan LASER COMPONENTS baru-baru ini mengatakan bahawa laser yang dihasilkan mikropori membantu mengekalkan kesegaran produk yang dibungkus. Lubang-lubang ini dibina menggunakan elemen optik difraksi (DOE); elemen optik difraksi adalah alat optik yang menukar satu sinar laser menjadi beberapa rasuk kecil dalam satu corak tertentu untuk memenuhi keperluan aplikasi tertentu.
Elemen optik difraksi (DOE) membolehkan pancaran laser berpecah, tumpang tindih atau membentuk hampir semua bentuk. Industri makanan kini menggunakan elemen optik difraktik (JAS) untuk perforasi laser pembungkusan buah atau sayur. Dengan cara ini, makanan yang dibungkus masih dapat "bernafas" seperti biasa, yang membantu memanjangkan jangka hayat simpanannya. Bergantung pada jenis makanan dan bahan, mikropori laser seperti itu berdiameter antara 50 hingga 300 mikron.
Di bawah keperluan dimensi ini, hanya laser yang dapat mencapai keseragaman perforasi yang diinginkan. Dengan menggunakan DOE pelbagai titik dalam aplikasi ini, hanya satu komponen optik yang diperlukan untuk menghasilkan bilangan pancaran laser yang serupa. Pada masa yang sama, tenaga semua rasuk asli dapat dikekalkan.
Pada masa yang sama, pembungkusan suasana yang diubahsuai (MAP) digunakan untuk memperpanjang masa penyimpanan makanan segar. Pakej ini tidak mengandungi udara dan mengandungi satu atau lebih gas, terutamanya nitrogen atau karbon dioksida. Mikropori laser membolehkan pertukaran gas yang diperlukan sambil mengekalkan suasana pelindung yang diperlukan untuk pembungkusan.